GY.I.K. – Gyakran ismételt kérdések

 

Hogyan történik az árajánlat-adás? Mi szükséges hozzá?

Ajánlatkérés, érdeklődés történhet előzetesen telefonon vagy emailben. A kéziratból szoktam kérni 5-10 oldalas részletet MS Word formátumban (vagy Libre Office-ban írt dot file is jó). Hangsúlyozom, PDF formátum nem megfelelő.

(Akkor is szerencsésebb a word formátum, ha szeretnéd, hogy az árajánlat mellé kapj egy kis ízerlítőt a munkámból, vagyis hogy hogyan javítok. A levelezőbe bemásolt kézirat-részletekkel sajnos nem tudok foglalkozni, mert sokszor formailag elrontja a levelezőrendszer a szövegrészt, arra meg sajnos nincs időm és kapacitásom, hogy azt helyreállítsam.)

Az árajánlat pontos elkészítéséhez szükségem lesz a dokumentum pontos karakterszámára, hiszen az ár kalkulációja ez alapján történik. Egy egyszerű példával szemléltetve, ha csak a korrektúrát kell elvégezni egy dokumentumnál, akkor az szövegtől függően minimum 70.- fillér/karakter áron történik (regényeknél vagy szakkönyveknél azonban ajánlott a szerkesztési szolgáltatás megrendelése is). Ha a 70 fillér/karakter árat vesszük alapul, akkor egy 10.000 leütéses (szóközzel együtt) dokumentum kijavításának ára 10.000 x 0,7 = 7.000 Ft. Fontos, hogy a szóközzel együtt számított karakterszámot szoktam figyelembe venni, amelyet az MS Word programban a „Vélemények” menüponton belül a „Szavak száma” fülre kattintva kiírja a kijelölt terület vagy a dokumentum szavainak számát, a szóköz nélküli és a szóközzel együtt számolt karakterek számát (utóbbira lesz szükség).

Szeretném arra is felhívni a figyelmet, mert gyakori félreértés, hogy a szöveg átjavítása vagyis átírása nem feladata a lektornak. A lektor általában jelöli a hibás szövegrészt és javaslatot tesz, hogy hogyan írja át az író. Egy-két szó módosítására szoktam javaslatot tenni, illetve mondatokra is jellemzően adok javaslatot, de nem feladatom a szöveg teljes átfogalmazása, mert az már szövegírás kategóra. Esetenként ezt is elvállalom, de ennek díja magasabb 4-7 Ft/karakter árkategóriába tartozik. 

(Telefonszám: Zilaji Krisztina, +36-70-850-7214, email: szovegszaki@gmail.com)

Félek attól, hogy a szövegeim felhasználásra, ne adj Isten megosztásra kerülnek. Biztonságban vannak az írásaim?

A megbízási szerződés is tartalmaz erre vonatkozó kitételt, illetve a kézirat(részlet) kézhezvételekor az árajánlat-adás folyamatánál is küldök egy nyilatkozatot, amelyben biztosítalak arról, hogy az általad írt szöveget kizárólag az árajánlatadáshoz, illetve az elvégzendő munka során használom fel, 3. személynek nem mutatom meg és nem továbbítom.

Mit tartalmaz a megbízási szerződés? Hogy történik a szerződéskötés?

A szokásos formai követelményeken kívül a szerződésben rögzítem a pontos karakterszámot és az erre a mennyiségre vonatkozó megbízási díjat, illetve a munka elvégzésének határidejét. Az általam aláírt szerződést pdf formátumban küldöm meg, amelyet ki kell nyomtatnod és miután elláttad dátummal és aláírtad, készíts egy fotót, vagy szkenneld be és küldd vissza emailben legalább a szerződés utolsó oldalát.

A szerződésben rögzítünk egy pontos „-tól … -ig” intervallumot, amellyel tulajdonképpen a megrendelő lefoglalja a megjelölt időszakot a munka elvégzésére. Szerződéskötés után a díj negyedét előre kell elutalni, amely foglalóként funkcionál (tehát nem jár vissza), hogy a „meggondoltam magam, mégsem kérem a szolgáltatást” esetek elkerülhetők legyenek, illetve ez biztosíték a megrendelőnek is, hogy nem mondjuk vissza a szolgáltatás teljesítését, mert jobb vagy érdekesebb munkát találtunk.  

Szükség van személyes találkozásra a munkához?

Nem, a teljes folyamat online intézhető, illetve így is zajlik. A munkafolyamat során természetesen Messengeren vagy telefonon. illetve emailben (ahogy neked kényelmes) kapcsolatban leszünk és a felmerülő kérdéseket megvitatjuk. Egyes esetekben az email a legjobb, mert az írásos formának nyoma marad és elkerülhetőek a félreértések.

Mi a teendő, ha néhány esetben nem értek egyet a módosítási javaslatokkal?

A helyesírási hibákat javaslom elfogadni, azonban a szövegre vonatkozó hibajelöléseket – mint írtam – javaslattételnek szánom, szükség esetén meg is indokolom, de az átírásról vagy a végleges formáról természetesen te döntesz, amelyeket nyugodtan felülbírálhatsz, hiszen a te művedről van szó.

Milyen ütemben zajlik a javítás és mi történik, ha nem lesz kedvem az egészet egyben újraolvasni?

A javítási munka folyamatáról egyedileg egyezünk meg a folyamat kezdetén, választhatod azt is, hogy bizonyos számú oldalanként vagy fejezetenként küldöm a javítást, de azt is, hogy egyben kapod meg a javított file-t. Mivel a korrektúra programnak köszönhetően a helyesírási hibák kijavítását egy kattintással elvégzi a program, így csak azok a jelölések fognak általában piros vagy kék betűszínnel megjelenni, ahol szövegmódosítást javasoltam. Ezeken pedig a javítás után egy előre egyeztetett időpontban tételesen végig tudunk menni, és ebben az esetben neked csak azt kell eldönteni, hogy az általam tett javaslatot elfogadod-e. A gyakorlat azt mutatja, hogy a konzultáció nem szokott több lenni másfél óránál egy 80-100 oldalas könyv esetében.

A folyamat végén 2 file-t szoktam küldeni, az egyikben az összes hibajelölés látható, a másikban pedig elfogadom a módosítási javaslatokat és egy teljesen készre javított kézirat lesz a birtokodban. 

Milyen módon tudom a lektorálási díjat kiegyenlíteni?

Jelenleg átutalással van lehetőség a munkadíj kifizetésére. A vállalkozás KATÁ-s formában működik, így cégeknek nem tudunk számlát kiállítani, a számla megküldése online történik.

A megállapodott díjazás 25%-át a szerződés aláírását követően előre kell teljesíteni 3 napon belül, a második negyedet a munka megkezdésekor, amelynek pontos dátumáról emailben értesítést kap a megrendelő, a megbízási díj második felét pedig a javított kézirat kézhezvételét követő 8 napon belül. 

Oszd meg, ha tetszett!